Analizuj dane

0
273

Analizuj dane

Gdy masz już pojęcie o tym, kto z tobą konkuruje, pora przeanalizować własny produkt czy usługę, by sprawdzić, jak przystaje ona do rzeczywistości, którą wytworzyli na rynku twoi konkurenci. Po pierwsze postaw sobie pytanie: czy twoja firma działa w kategorii dóbr wymiennych. Załóżmy na przykład, że zabrakło ci w domu mydła i biegniesz szybko do sklepu, by kupić mydło Fa, które zazwyczaj wybierasz. Dziś jednak w sklepie zabrakło mydła tej marki. Czy wyjdziesz ze sklepu z pustymi rękami? Oczywiście nie. Tym razem kupisz mydło innej marki. Innymi słowy, mydło należy do kategorii dóbr wymiennych. Gdy brakuje produktu jednej firmy, kupujesz inne mydło. Nie powiesz sobie, że jest ci ono niepotrzebne. Patrząc z innej strony na to samo zjawisko można powiedzieć, że w tym wypadku lojalność wobec marki produktu jest niska. Produkty, takie jak papierowe ręczniki czy guma do żucia są wysoce wymienne: gdy chcesz kupić dany produkt, w razie braku jednej marki zastąpisz go po prostu produktem innej marki. Luksusowe alkohole to przykład produktu, który nie jest dobrem wymiennym. Jeśli postanowiłeś napić się szlachetnego trunku, nie kupisz w sklepie taniej wódki. Zamiast niej kupisz raczej coś, co uważasz za wysoce wykwintne, na przykład oryginalny francuski koniak. Podobnie możesz bez kłopotu wybrać między Adidasami i zwykłym obuwiem sportowym importowanym z Azji, albo możesz czuć szczególne przywiązanie do samochodów Fiata czy też Volkswagena.